Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Här kommer mina erfarenheter av Lidls Overlock symaskin..

Köpte min Overlock på Lidl för 1299:- och jag var så lycklig när jag fick tag i en. De gick åt fort så jag fick lägga undan min i butik. Jag hade läst på Facebook i min sygrupp att fler hade köpt sina där och var nöjda och då bestämde jag mig för att prova.

Det kliade i fingrarna efter en Overlock då jag visste att sömnaden gick såå mycket snabbare. Jag hade inte tänkt lägga flera tusen på en Overlock just då, så en billig maskin lät perfekt😊 

Så här ser den ut:



Jag tycker att maskinen har fungerat riktigt bra. Den syr jämna och fina sömmar och jag tycker resultatet blir bra. Maskinen har flera olika funktioner vilka jag inte har testat än. Det går långsamt framåt. Nu har jag lärt mig att trä om hela maskinen ifall det blir trassel. Bara det känns som en milstolpe när fyra olika trådar måste ligga exakt perfekt i maskinen för att det ska bildas en kedja. Angående tråd har jag inte anv Lidls då jag upplevt att de inte varit lika starka. Min andra maskin (Janome) har varit känslig och Lidls trådar går av och trasslar sig. Kör för säkerhets skull bra tråd från min symaskinaffär, ska vara 100% polyester.

Man kan sy 2-4 trådiga sömmar, rullfållar, flatlock mm. Som sagt, jag har inte gett mig på dessa än. För att sy flatlock kopplar man bara bort kniven.

Det bästa med maskinen är att den syr fina och jämna sömmar. Min hushållsmaskin har för högt pressarfotstryck och den bubblade alltid Jersey sömmarna när jag sydde ihop kläderna.





Fördelar med maskinen:

  1. Billig
  2. Har grundläggande sömmar och funktioner
  3. Syr fina sömmar
  4. Snabb (alla ol)
Nackdelar med maskinen:
  1. Låter kanske högt och lite plastigt men även andra ol jag testat har låtit
Avslutningsvis har jag som sagt inte testat andra overlockmaskiner över längre tid och jag har fortfarande inte behövt byta eller slipa kniven. Vet inte om det kommer bli svårt. Jag tycker absolut att maskinen är prisvärd och jag är riktigt nöjd med min!!

Lite sömnad med min Overlock:

Alla sömmar är sydda med Overlock utom fållarna, men även rullfåll och vanlig fåll kan man göra på Overlock!

Overlockat mudd på byxor, här syns det hur jag knyter av kedjan på sömmen
Hjälmmössa 
Leggings

Paper Plane Klänning
Vad har ni för erfarenheter av overlocken från Lidl? Är ni nöjda eller missnöjda? Någon som kan jämföra Lidl overlock mot en annan overlock?

Kommentarer

Lisa Engqvist sa…
Hej! Vad glad jag blev när jag hittade ditt inlägg! Maskinerna verkar säljas igen på Lidl nu. Hur har det gått, fortsatte du tycka att den var bra? Lisa
Krissie sa…
Hej kul att du gillade inlägget😊 Jag är fortfarande väldigt nöjd med min maskin och tycker att den fungerar bra. Kör fortfarande med samma knivar och de har inte behövt slipas än. Såg ut som att det är en ny modell i år, stämmer det?
Anonym sa…
Jag missar hela tiden rean men önskar mig en också
Krissie sa…
Kul att ni kommenterar😊 kolla in sy grupperna på fb, det går inte att missa där😊
Unknown sa…
Arbetar som cirkelledare för sömnad och jag har rekommenderat denna maskin åt flera och alla är lika nöjda med sina maskiner ett mycket bra köp.
Krissie sa…
Kul att fler är nöjda! Min fungerar fortfarande kanon, fortfarande inte slipat kniven🤗
Itis sa…
Hej! Jag skulle verkligen behöva tips från dig med inställning, får inte till trådspänningen alls och är så besviken :(
Krissie sa…
Hej kul med besökare som kommenterar 👍😉

Jag länkar till ett annat blogginlägg jag skrivit om just trådspänning. Jag testade dessa inställningar på mammas nya maskin från lidl och de fungerade finfint. Kontrollera alltid att trådarna går mellan trådspänningsplattorna och att maskinen är helt rätt trädd👍

Har du också den nya maskinen från lidl?

Hoppas du lyckas!!

https://krissieshemlisar.blogspot.com/2015/11/overlock-tradspanning.html?m=1
Hanna sa…
Hej
Jag har nyss köpt en overlockmaskin på Lidl. Satt igår och skulle försöka sy en kjol i ett ganska tunnt tyg. En av trådarna går bara av och efter att ha trätt om alla trådarna 15 ggr gav jag upp. Alla låter så nöjda med denna maskin. Vad är det jag gör för fel? Finns det nån här som kan hjälpa mig? Mvh Hanna
Krissie sa…
Hej om du öppnar maskinen och tittar noga på bild 1,2 och 3 så ser du precis vart den orangea tråden ska träd, där är det pilligt och du behöver den medföljande pincetten. Där har det strulat för mig innan. Och se till att dra ut trådarna under den lilla plattan vid pressar foten mot nålarna när du ska börja sy till en kedja. Hoppas det fungerar ❤️
Pomsi sa…
Hej, vad kul, har också köpt Lidls ol - men inte vågat börja - har tyvärr mest dålig Lidl-tråd (dvs oanvändbar tråd) hemma, men vill börja sy snarast. Finns det någon FB grupp man kan vara med i?
Krissie sa…
Vi sytokiga på fb är en jättebra grupp, Lidl tråden funkar inte för mig utan jag köper 100% polyester, i sy eller hobby affär
Hoppas du blir nöjd m din😊
Pomsi sa…
Tack för svar - nu har LIDL kommit med ytterligare en ny Overlock - vill helst att att alla säga att Singer OL S14-78 är bäst - för det är de JAG har. Hi hi.
Krissie sa…
Härligt , såg att några har köpt. Hoppas du kommer gilla den, jag är sååå nöjd med min🤗😊

Populära inlägg i den här bloggen

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster