Skinkstek

Långkok passar ju perfekt

Idag blev det skinkstek till middag. Så enkelt att bara slänga ihop och låta det sköta sig själv på spisen. Passar skitbra när man har små hemma och man inte har flera timmar i köket. Visserligen är det långkok, men jobbet med det är max 20 min. Fick tipset om långkok av min fina svärmor och efter att jag upptäckte hur smidigt det var blir det ofta sånt hemma:-)

Skinkstek med potatis och morötter

(Jag använder gjutjärnsgryta då jag automatiskt tillför järn i maten).

Bryner köttet helt och kryddar med salt, peppar och timjan. Häller över vatten så halva köttet täcks. Tillsätter en köttbuljong, morötter, och lök. Kokar ca 3 timmar med lock på medelsvag värme. Tar sedan upp köttet och morötterna. Skivar ner potatis i buljongen som är kvar och kokar potatisen i det.

Klart att servera:-)

Skinstek


Under iden som maten gjorde sitt och lillprinsen sov passade jag på att städa bort julen. Det är alltid lika underbart att bära ut julgranen:-) Nu lär jag ju städa barr ända fram till juli..... Men så länge vi inte blir allergiska så kommer det stå en riktig gran i den här stugan! Doften av granen är ju sååå härlig:-)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster