Gröna växter

Gröna fingrar?

Kan det vara så att jag börjar få gröna fingrar? Helt plötsligt ger orkidéerna nya knoppar och blommor, växterna lever, förökar sig och dekorerar våra rum och våra fönster♥️😊

Det hela började med Ikea och det nya köket. Efter många varv på Ikea och efter att vårt kök behövde inredas började jag upptäcka alla fina växter de hade. En efter en fick följa med hem och snart hade jag en liten samling. Hehe, ja sen kom utmaningen i att hålla dem vid liv. Lite efterforskning senare så hade visst mängd vatten, regelbunden kontroll av vatten, placering och ljus en hel del att göra med deras livslängd☺️

Orkidéerna har jag fått att trivas genom att duscha dem regelbundet (ca 1 gång i månaden). De gröna växterna mår bra bara de får ljus och vatten ofta. Men min Kalatea kämpar jag med. Den hänger och vill torka ut i bladen. Vad gör jag för fel? Någon som kan hjälpa mig med den? Tips?!


Några Svärmorstungor har växt ur sin kruka har nu blivit delade och fått ny jord och större kruka. Man kan visst  föröka svärmorstunga genom att klippa bladen i delar och sätta i vatten, eller direkt i jord. Tänkte jag skulle testa och några ligger i ett glas med vatten. Vilken samling blommor 😍

Elefsntöra har rotat sig i glas och fått jord och kruka. Sedan har jag en liten samling blommor som blivit delade och jag inte vet namnet på. Är det också en sort av svärmorstunga?? Någon som kan? Svärmorstungor är ju bra som luftrenare så jag kör på och förökar dem😊

Så jag kan sammanfatta det hela med att gröna växter, tycker jag inreder rum och ger en levande, varm känsla. Dock kräver de intresse och omsorg och ser de hängiga ut är det definitivt dags att vattna dem sedan igår🤣😂












Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster