Kalatea skötsel råd och tips

Vackra gröna växter🌱🌱🌱

Mina kalateor som just nu har en plats i matsalsdelen i köket:


Den stora är en Kalatea Medallion, köpt på Ikea. Den till höger är en Kalatea Roseoptica Silvia, köpt på Växthuset och den till vänster är en Kalatea Makoyana köpt på Maxi😅
Tillsammans hoppas jag de ska få en bra miljö och att de ska trivas i matsalen♥️

Så vad behöver en Kalatea för att må bra?

Jo, efter en hel del efterforskning har jag förstått att en Kalatea kräver lite uppmärksamhet! 

Vatten. En Kalatea är lite kräsen med sitt vatten. Helst regnvatten eller destillerat vatten. Kran vatten innehåller för höga halter av salter mm, vilket orsakar att bladen får krispiga, bruna och fula kanter. Jag använder brunnsvatten ( vi har egen brunn ) och dessutom tar jag vattnet som fylls på i avfuktarens och torkumlarens behållare. Någon gång ska jag samla eget regnvatten!!

Ljus. Kalatean ska inte stå i direkt solljus och den mår bra av medium ljus, den mår fint en bit in i rummet men får ej stå mörkt.

Fukt. Kalatean gillar fuktig miljö. Den kommer ursprungligen från central- Sydamerika och trivs med högre luftfuktighet. Många använder luftfuktare men jag undviker det då jag bor i hus och vi vill inte tillföra huset mer fukt. Vi tänker att det naturligt är högre luftfuktighet i köket så där får de bo. Några gånger i veckan sprayar jag bladen på morgonen ( viktigt för att det ska hinna försvinna innan kvällen ). Jag har också en glasbehållare med vatten intill växterna. 

Min Kalatea Medallion fick ta lite okunskap från min sida då jag vattnade och övervattnade ( vanligaste orsaken till att man tar ihjäl sina växter ) och den började hänga och få bruna blad. Jag fick rädda den genom att byta vatten och genom att låta den torka upp lite grann ( absolut inte helt ) mellan vattningarna. Jag vattnar när den är nästan torr, då vattnar jag mycket och låter vattnet rinna av innan jag lägger den i innerkrukan igen ♥️.

Nu ger min Medallion även nya skott:


Fler bilder:



Kolla gärna in klippet på Youtube:
Gå gärna in och tryck på gilla och prenumerera om ni gillar klippen 🙌😊



Vi ses♥️

Kommentarer

Unknown sa…
Hej.
Läste dina skötselråd för Kalatea och det var en sak som jag omgående reagerade mot.
Det är mycket vanligt att man får rådet att aldrig spraya på kvällen och jag antar att det gäller i största allmänhet men... Tropiska växter är vana vid att det regnar på natten och då gäller istället att vatten inte får bli stående i bladveck och liknande - oavsett tid på dygnet.
Jag bor själv i tropikerna och nu under torrperioden så vattnar jag mina orkidéer och Kalatea strax innan solen går ned så att fukten håller sig kvar längre eftersom luften är torr och det är över 30 på dagen.
Krissie sa…
Hej och vad roligt att du tog dig tid att skriva och kommentera, tack för att du delar med dig om hur det fungerar i tropiskt klimat. Bra tanke om att det inte ska stanna kvar vatten i bladverk, då får man vattna och tillföra fukt efter grader på dygnet!
Såg också att jag behöver göra en uppdatering då jag lagt märke till att vi har torr luft inne och fått tillföra en luftfuktare intill växterna😊
Låter fantastiskt att bo i tropikerna!
Mvh Kristina

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster