Rede till kalkoner

StĂ€dning och ny inredning🩃🐔

Lördagsmorgonen började som vanligt med morgonkaffet i soffan. BĂ€sta kaffet everđŸ”
Efter frukost var det dags att klÀ mig varm och bege mig till stallet för lite stÀdning hos pullorna. Trots vind och -10 sÄ var jobbet tvunget att göras.

Utöver stÀdningen hade jag nÄgra mindre problem att lösa.

đŸ„š Mina hönor har envisas med att sova i sina reden istĂ€llet för att sova pĂ„ deras pinnar. Mina reden blir snabbt ofrĂ€scha och nerbajsade om hönorna ska sova i dem. Jag skrev snabbt ett inlĂ€gg i fb gruppen Vi som har höns och hoppas fĂ„ svar frĂ„n andra hundĂ€gare. Kanske de har varit med om samma sak😊?!

Jag satte Àven upp en sittpinne till ovanför de andra sittpinnarna i hopp om att sjÀlv kunna lösa problemet. Kanske de tycker att det Àr för trÄngt nÀr Àven kalkonerna vill sova dÀr. SÄ hÀr blev det:


Passade ocksÄ pÄ att fixa till gödselbrÀdan under pinnarna.

đŸ„š Har Ă€ven haft problem med att kalkonerna vĂ€rper rakt ner pĂ„ gödselbrĂ€dan nĂ€r de sitter pĂ„ pinnarna. Jag har ju inte haft reden till dem som har passat deras storlek. Ett tag pĂ„ de Ă€ggen pĂ„ i golvströt, men det slutade med att Ă€ggen gick sönder. Testade att fylla ett gammalt bildĂ€ck med spĂ„n men de gillade inte det.

Återigen kastade jag ivĂ€g ett inlĂ€gg pĂ„ fb i gruppen Vi som har kalkoner och jag fick direkt lite tips pĂ„ hur kalkonreden kan se ut. Jag tog en gammal odlingslĂ„da och fyllde med spĂ„n och halm och hĂ€mtade in lite ris frĂ„n skogen för att göra det lite mörkare och mysigare.
Hoppas hoppas de gillar det❤




Älskar kĂ€nslan av nystĂ€dat/nypiffat hönshus😉

VÄrsolen pÄminner mig om hur mycket hönsen och kalkisarna kommer njuta av att bala i jorden och picka av grönt grÀs igen!!

Jag blir ocksÄ sugen pÄ att klÀcka fram en ny ras. Jag kommer starta klÀckaren i vÄr med kalkonÀgg och fler AustralorpÀgg. Vill ocksÄ gÀrna ha:

đŸ„šMaraner
đŸ„šKonchiner
đŸ„šOrpington
đŸ„šSilkis

Om nÄgon lÀsare har fÄr ni jÀttegÀrna höra av er.
Tar gĂ€rna emot tips om era erfarenheter eller om ni sjĂ€lva bloggar om höns kikar jag gĂ€rna in hos er😊




Ha en skön lördag...




Kommentarer

PopulÀra inlÀgg i den hÀr bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvÀrd eller dÄlig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster