Mobil och barn

Så vad händer när jag lägger bort mobilen!?? 

Tänker speciellt på en mysig kväll med barnen. Jag och lillsessan fastnade för en film i soffan. Mobilen var helt enkelt borta, ute i bilen eller i nån leklåda i lekrummet. I vanliga fall åker mobilen fram när barnen sitter en stund vid tvn. Då är de nöjda och jag får en stund att göra det jag vill. Oftast blir det att kolla sy inspiration på fb☺. När vi har lekt tillsammans, maten blivit lagad, disken kommit in i maskinen,  tvätten blivit igångsatt brukar det passa att varva ner och chilla i soffan.
Det jag insåg när vi satt framför filmen var hur mycket jag hade missat om jag varit uppslukad av mobilen,  vilket man blir!!

Hon sökte bekräftelse på mycket av det som hände,  vi kollade på Big Hero 6 och hon hade så kul åt marshmallowfiguren (vi hade sett filmen förut då vi alltid är med när vi ser något nytt,  om vi inte tittat på det själva först).

- kolla mamma han tappar luft,  varför blir det så?
- han behöver plåster mamma!!

Med näsan i mobilen hade jag tittat men inte varit engagerad. Jag hade svarat
-mmmm
och samtidigt svarat på något inlägg som är långt ifrån så viktigt som tiden med mitt barn, inte sant!? Nu pratade vi en lång bit in på filmen och vi kom in på andra viktiga ämnen som hon undrade över.
Hade vi diskuterat det annars?? Antagligen inte....

Läste ett inlägg på fb om en mamma som kollat hur många gånger hennes barn sökte hennes bekräftelse under en tid. Hon fick fram en siffra som visade hur många gånger hon hade missat barnets behov av bekräftelse om hon hade suttit med mobilen.
Jag ser detsamma med lillprinsen. Så otroligt viktigt det är att jag är närvarande och sätter ord på allt han pekar på. Han svarar då och säger:
- a. a
- m. m,
när han blir nöjd.

Så hur skapar man ett lagom där jag får göra mitt utan att missa viktiga stunder.??

Ska lägga till att "mitt" är oftast längst ner på listan,  men det känns viktigt att lyfta tanken om hur lätt man sitter med mobilen då allt finns i den och man kan sköta det mesta via den. Svårt..

Titta här får ni se vilken fin teckning jag fick på Baymax när han tappar luft och behöver lagas❤❤❤



-Mamma,  den ska du ha vid din säng varje dag.... ❤











Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster