Prinsessor och prinsar

Mitt barn ska minsann inte ha massa rosa... 

Det började ju redan i magen, när Lillsessan växte därinne fyllde jag på med gula, vita, svarta och gröna kläder. Jag ville ju inte styra in på rosa till flickor och blått till pojkar. På bilden som var med i tidningen hade hon en knallgrön velour byxa och body. Ingen såg ju att det var en tjej vi hade i famnen. Och vad spelar det för roll eg, könet. Det viktiga var ju att vårt barn mådde bra. Sen kom de första rosa kläderna i present, rosa klänningar i st 56.....  och jag kunde inte få nog! 
Det var ju så fint. Varför kunde hon inte få ha rosa egentligen? Det är ju bara en färg! Ni förstår att man blir snurrig..... 

Leksaker fylldes på och lillsessan växte. Det fanns alla möjliga utbud här hemma. Förskollärare som jag är så byggde jag ju upp lekmiljöer ☺. Det fanns bilar, klossar, pussel, dockor, tågbana, duplo,  köksgrejjer, mm. Ville ha alla möjliga alternativ. 

Sen kom lillprinsen, ni hör ju lillprinsen och Lillsessan som är deras alias här på bloggen. Han fotades i byxor med rosa, gula och blå bubblor och en vit body. Neutralt. Sen började de blåa kläderna regna in. Och så är det ju om man letar i affärerna. Man dras ju in av de fina färgerna som mest går i blått och rosa, visst finns det alternativ också. Å det var ju så fint på honom,  tycker fortfarande han passar så bra o turkosblått. 

Lillprinsen växte och lekte med tågbana, bebisar och köksgrejjer. Alla möjliga saker här hemma... 

Sen upptäckte han TRAKTORER och stora maskiner. Jösses säger jag bara. Så fort han ser en traktor skriker han högt "tattooor" och skakar av lycka. Hans fyrhjuling är det bästa som finns tycker han. Först nu visar han vad som intresserar honom, att köra runt med fordon. Lillsessan gillar traktorer med men,  meh, hon rycker på axeln och leker vidare med sina barbiedockor. Igår på Ikea blev hon så själaglad för sin snurr kjol (hon fick välja vad hon ville köpa för 60, kr mormor lade till 40 sen). Hon hade gärna sovit i den för hon har snurrat i den hela morgonen. 

Tycker det är så roligt att se hur det blir ändå att lillprinsen verkligen älskar maskiner och att lillsessan dras till allt som har med kläder, utklädnad och smycken att göra. Vi har ju alla möjliga alternativ. 
Så roligt det är att följa deras intressen och deras törst på att lära och undersöka. Nytt hos lillsessan är intresset för grottmänniskor och stenåldern. Blir väl till att sy grottmode snart☺

Så det där med vad mina barn ska ha och inte ha är bara att lägga ner. De visar tydligt själva vad de vill ha och är intresserade av!

Kul är det när man går och väljer bland tyger. Där är det fritt fram att välja och lillsessan vet ju precis vad hon önskar sig för tyg. 



Älskar er mina hjärtan! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster