Diy poncho med luva

Tut på en härlig höstponcho till barnen

Tänkte ha de här i bilen till barnen för de dagarna då man glömt extratröjan eller när de behöver något varmt på benen:-)

Här kommer en beskrivning på hur jag sydde barnens poncho av en fleecefilt:

Jag markerar linjen där du klipper eller syr igen med mitt måttband!

Jag syr på min overlock, men vanlig raksöm på hushållsmaskin fungerar perfekt.


1. (Bild ovan)
Vik din fleefilt dubbel och klipp av den så du har en vikt kvadrat kvar. Här klipper jag längs måttbandet.


2.
Klipp av ena hörnet, det kommer bli halsöppningen till ponchon så klipp av så du får önskad storlek på öppningen.


3.
Sy igen denna öppning (efter måttbandet) räta mot räta. 


3.
Vik en bit fleece dubbel. Den kommer bli luvan. Klipp till önskad höjd och bredd efter storleken på ponchons halsöppning. På bilden har jag fleecn dubbelvikt och klippt efter önskad mått.

Sy igen där måttbandet ligger.


4.
Lägg luvan platt med sydda sömmen uppåt. Gör två små vikningar och fäst vikningarna genom att sy en söm över.


5.
Det ska se ut såhär som på bilden ovan.


6.
Vänd luvan så du får sömmen innuti luvan. Sömmen och vikningarna kommer hamna i nacken. 


7.
Ponchon ska vara vänd rätt med sömmarna innåt (fina sidan utåt). Även luvan så! Du nålar tygen räta mot räta!

Nu ska du nåla luvan i ponchon räta mot räta. Sömmarna i luvan ska nålas mot halsöppningens mitt bak (mitten på ryggen). Nåla runt så hörnen på luvan möts och överlappa dem något! Passar de inte exakt kan man göra nån liten vikning mitt bak eller på luvan där det redan är vikt. Fleece är lite strechigt så det gör inget om det inte passar perfekt. Nåla då bara om och töj lite så det passar!


8.
Ska se ut såhär!


9.
Ser ut så här när det är nålat hela vägen.

Fina sidan utåt på båda delarna och sömmen kommer hamna innuti! Vill man overlocka alla kanter så kan man göra det innan man syr ihop de båda delarna. Jag gjorde det i öppningen som kommer rama in ansiktet och runt ponchons kanter!

Sy ihop det du nålat.


10. 
Sytt ihop de båda


11.
Färdigt:-)
Bra jobbat!!

Mina två fick fickor och deras första bokstav broderat på sidan:-)

I fickorna för Bamse och flaskan plats:-)




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster