Höns benkvalster

Jobb i hönshuset🐓🐔🐥

Upptäckte att hönsen hade benkvalster och då är det bra att behandla så fort det går. Man ser att de har benkvalster genom att plåtarna på benen är förhöjda och inte släta som de ska vara. Det ser stort och skitigt ut på benen. Jag använder alltid Skillingaryds hovsalva, kolla in en länk jag skrivit om kvalster i ett tidigare inlägg.

Det ger snabbt resultat och benen blir fina på en vecka. Jag brukar få bort det på endast en behandling om man smörjer in ordentligt under plåtarna och ända upp på benen (särskilt noga på höns som har fjäderklädda ben). Det är bara att upprepa en extra gång om det skulle behövas.

Jag behandlar alltid hela gänget och då ser jag inte röken av kvalster sen.

Nu hade jag inte salva så det räckte. Blev bara ett tunt lager på alla och det gjorde mig fundersam om jag lyckades kväva alla kvalster. Så jag fyllde en keramikkruka med matolja som jag doppade alla hönsens ben i, håll då hönan över krukan med benen i oljan. Ända upp till fjädrarna börjar på benen. Håll i ca två min och passa då på att växla några lugnande ord med din höna/tupp. Om du håller ett tag till oljan slutar bubbla så hinner oljan täcka hela benet, även under plåtarna. Hönsen brukar vara lugna och nöjda,
lite spa helt enkelt💅💓

Efteråt fick de nya pinnar och jag bytte strö i redet och smorde in i fästena runt pinnarna och runt pinnen på redet.

Hoppas gänget blev nöjda...








Kommentarer

Anonym sa…
Hej Krisztina!
Bra jobbat hoppas att behandlingen ska hjälpa. Fint äggkorg har du sytt och vad mycket ägg du fått.
Kram! MM
Krissie sa…
Tack, kommer med ägg till dig:-) kramar och tack för kommentaren, så kul när någon lämnar några rader:-)!!!

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster