Anlägga köksträdgård

En liten titt på blivande köksträdgården 🌻

Mitt gröna intresse börjar flyta ut i trädgården. Vårsolen väcker intresset för trädgårdsarbetet som ska göras under våren. 

Att odla egna grönsaker tillhör livets läckerheter och det kan göras ganska enkelt i odlingslådor, vilket jag tänkte fixa själv. Jag tänkte bygga av spillvirke som ligger kvar här hemma från förra årets stora altanbygge.


Pooldäck/altan

Bredvid gamla brygghuset finns en plätt som är hyfsat jämn och den passar perfekt till en liten köksträdgård 👍🌱



För att bygga ihop egna lådor började jag med att samla ihop spillvirke och för att få ut så många lådor som möjligt anpassade jag måtten på lådorna efter planken vi hade hemma.

Jag fick ihop:

4 st 60*90 cm
2 st 60*60 cm
1 st 70*70 cm ( av plank som vi haft till bärlinor och som kommer bli en låda till ett träd och blommor)
2 st 120*60 cm

Tanken är att ha lagom stora lådor så jag kan sköta dem lätt och snabbt. Min erfarenhet är att stora lådor kan kännas övermäktiga att ta hand om, särskilt om ogräset tar över.

Bilden under visar de gamla odlingslådorna vi hade. 


Stor odlingslåda
Så till arbetet:
Jag började med att kapa upp alla plank efter mina planerade mått (med vår stora kap tog det inte lång tid alls😉).


Odlingslådor

Färdig kapat
Sen var det bara att skruva ihop alla lådor! Jag använde mig av trallvirke som är ca 12 cm höga. På de flesta lådorna valde jag att öka höjden på lådorna med två plank för att få en djupare bädd! Alla lådor har en kil i hörnen för förstärkning. Vårt trallvirke är impregnerat och det kommer att hålla upp mot 10 år framåt 👍😉 ( så länge höll våra gamla lådor, de hade klarat något år till men vi grävde bort dem då de var i vägen för bygget).

Så här blev odlingslådorna:


Mindre odlingslådor


Min odlingslåda

Tre lådor till ska skruvas ihop och sedan är det dags att lägga ned marktäckväv som ska täcka hela köksträdgården. På så sätt hindrar jag gräset från att ta sig upp i lådorna. 
Mellan lådorna kommer jag täcka över väven med grus eller singel. Har även en plan på att måla lådorna med svart falufärg som ligger här hemma.

I bakgrunden ser ni hönsen som nyfiket kacklar medan jag bygger❤️ de små rackarna kommer att gräva upp hela min odling om jag inte stänger in odlingen på något sätt. Jag tar gärna emot förslag på hur jag kan skydda köksträdgården!  🤩



Kommentarer

Anonym sa…

Hej sötnos!
Du har gjort en riktigt arbete,ser allt bra ut och stadiga och dem håller ett par år. Brjobbat!
Med vänlig hälsning,MM

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster