Mössa och Meps med fleece fodring MITT BÄSTA MÖNSTER

Nytt mönster som jag gillar jättemycket!!! 

Hösten är här och nu blåser det ordentligt ute. Barnen behöver varmt och det är dags för fleece fodrad mössa!

Jag prövade ett nytt sätt att fodra och jag gillade det skarpt. Gick fort och smidigt.

Resultatet blev såhär:


Jag klippte efter mitt mönster men jag gjorde INTE som länken beskriver.

Jag vek hela mitt mönster som jag redan har på mitten och får då halva mönstret. Det ritade jag av med 1 cm sömsmån och klippte ur två likadana i jersey och två i fleece. VIKTIGT, MAN KAN INTE FUSKA OCH KLIPPA UT OVALER SOM DEN ÄR OCH SEDAN DELA TYG BITARNA PÅ MITTEN. DÅ BLIR DET UPP Å NER I BAK!!!!!!!!

Sydde ihop jersey bitarna räta mot räta och sydde hela vägen utom den raka linjen längst ned. Sydde sedan fleece bitarna!

Klippte ett V i toppen på båda mössorna, från mitten 6 cm långt och från mitten och ut ca 3 cm.

Vände sedan fleecedelen så jag kunde trä i mössorna räta mot räta för att sy ihopden raka linjen.
Sydde också i en skärm mellan jerseyn och fleecen.

Sedan sydde jag ihop topphålet först  (V:et som jag klippte upp). Sedan vrängde jag och sydde igen fleece hålet, klart!!

Vill man ja vändbar mössa tar man 2 olika tyger istället för en i fleece ☺️

Se tidigare inlägg om mössa och meps och hur jag gör!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster