Nissedörr

En Nisse flyttar in i vårt kök...



Igår gjorde jag för första gången en Nissedörr till barnen. Jag blev inspirerad från en kollega på jobbet som sett Nissedörrar på olika forum. Barnet i mig blev genast nyfiken och jag kände att jag ville ha en egen Nissedörr hemma hos oss. 

Jag gjorde en dörr, en stege, en gran och en kotte till nissen. Dörren fästes på listen i köket och stegen behövs ju naturligtvis när Nissen ska komma fram.

Nissedörren kommer från The Elf on the shelf  a Christmas traditionon är en barnbok från 2005. En Nisse sänd från tomten flyttar in i hemmen strax efter Thanksgiving och bor kvar till julafton. 

Idag upptäckte barnen dörren och båda blev så uppspelta och nyfikna. Vem hade flyttat in till oss??
Lillprinsen trodde herr Nilsson bodde där inne. Han så flera gånger att dörren var så himla gullig.
Lillsessan trodde det var en älva från skogen.

De satte genast igång att tillverka saker till vår nya gäst och mat och vatten dukades fram. 



Vi upptäckte att Nissen hade lämnat ett meddelande där det stod att han skulle bo hos oss fram till julafton. Vi skulle hålla utkik efter uppdrag, spår och klappar. Han skulle komma fram under natten och hjälpa oss sprida julstämning den kommande tiden.

Jag har en känsla av att Nissen kommer skoja en hel del med oss.

Sedan hittade jag appen Santa Spy Cam. Appen tar det hela till en ny nivå då man kan få en liten Nisse att titta fram från dörren. Man tar bara kort på dörren och sedan klistrar appen in nissen. Ett tips är att göra en dörr som går att öppna😊

Mina barn har INTE sett klippet än. Vi sparar lite på den överraskningen...


Så kul!!! Verkligen roligt att göra tillsammans med barnen❤🎄

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster