Komjölksproteinallergi

Lillsessan har en överkänslighet för komjölksproteinet och hon har sedan 4 månaders ålder fått Altheras modersmjölkersättning. Vi fick reda på detta genom att hon hade kolikliknande skrik och ont i magen som liten och även utslag i ansiktet och sköterskan på BVC misstänkte då detta.

Nu närmar hon sig 6 månader och det är dags att utöka kosten. Tyckte det var jättejobbigt att komma på hur jag ska lägga upp hennes matrutiner och komma på vad jag ska ge henne. Jag var på en allergiskola på sjukhuset och där fick jag lära mig mer om den här överkänsligheten hon har och jag fick även med en receptfolder med Altheran som bas.

Jag började misstänka att ersättningen inte räckte till så jag lagade till till majsvälling till henne som hon älskade.

Recept:
2tsk Maizena majsstärkele
2dl vatten
5 mått Altherapulver

Superenkelt och och hon blev mätt mycket längre.

Nu får hon välling morgon och kväll, fruktmos eller fruktsaft (kokta äpplen i vatten som jag mixat till en dricka) som mellanmål. Palsternackspure (olika smakportioner) och ersättning till lunch och ersättning på eftermiddagen. Nästa vecka prövar vi en ny sorts välling och en ny frukt.



Köpte havremust, polenta och mannagryn som hon ska få pröva sen:-) Köpte mjölkproteinsfri gröt i affären me till senare.
Känns så skönt att ha en plan:-)!!!!!

Tycker Mams produkter är så bra me för de har olika nappar till flaskorna som passar bra till olika dryker. Såg att de hade pip med som passa till alla flaskor, toppen!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster