Middagstips


Idag lagar jag en av mina favoriträtter från Ungern.  En köttgryta med tomatpuré och vitlök.  Jag hade en hel karré hemma som jag strimlade i små bitar.  Dessa steker jag i omgångar i järngrytan i olja (viktigt att steka tills köttet får en fin röd färg och fettet smälter ner i grytan).  Vid sista stekningen tillsätter jag ca 1,5 msk tomatpuré och fräser lite och blandar sen i resten av det färdiga köttet.  Salta och peppra (ganska mycket peppar). Sedan täcker jag med vatten och låter det koka till köttet blir mjukt,  minst 1 tim.  Mot slutet pressar jag i vitlök.  Allt är en smaksak.  Gillar man mycket tomatsås anv man mer tomat, samma med vitlök.  Klart:-)

Mamma friterade alltid potatistärningar till detta,  vilket är godast.  Idag tar jag en genväg i förkylningen och kör pommes på plåt;-) Servera med isbergssallad,  tomat och gurka.

Berätta gärna hur ni tyckte det smakade när ni provat på den här enkla ungerska rätten:-)




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster