Höns och ohyra

Hönsen råkar lätt ut för det mesta:-(

Sen rävattacken har jag sett röda kryp på mina överlevare, Australprperna har därför haft egen bostad under tiden de behandlas. Ett himla jobb är det att bli av med dem och nu tänkte jag samla lite fakta om de olika krypen jag varit med om under mitt hönsägande.

God hygien är bästa sättet att förebygga sjukdomar, och ohyra. Man ska heller inte besöka andra hönshus under samma dag och sedan gå in i sin egen utan noga tvätt och ombyte. Smittor sprids lätt. Ohyra får man in genom vildfåglar, dålig hygien eller inflyttning av nya djur. Höns kan vara bärare av smittor och de kan bryta ut av stress under flytt. När man ser en eller några höns bete sig annorlunda, äter eller dricker sämre, drar sig undan eller slö ska de skiljas av för att utredas. Några dagar i karantän med fräsch plats, extra gottis i maten och vila kan göra susen om inga tecken visas. Rangordningen kan också ändras lätt så man ska inte skilja av för länge. De avskiljda hönsen ska också om möjligt kunna höra flocken för att må bra och inte tappa sin plats.

Fotskabbskvalster/Kalkben
Detta har jag tyvärr råkat ut för några gånger och en hobbyflock med höns i olika åldrar kan drabbas. Kvalstren orsakar kalkavlagringar under fjällen på benen, där kvalstren sitter. Plåtarna reser sig och kan orsaka stora obehag om inget görs. För att undvika detta kan man smörja hönsens ben regelbundet för att få bort eventuella kvalster. När jag sett resta plåtar på hönsens ben brukar jag behandla alla höns som visar tecken med Skillingaryds Hovsalva (sååå bra). Jag stryker på ett tjockt lager och låter hönsen själva sköta resten. Vid svårare angrepp har jag fått smörja mer än en gång. Sittpinnar och strö i redet måste bytas, vid många angripna höns måste hela golvströt bytas.


Hönskvalster
Det är med dessa jag brottas för tillfället och det är här bekymret börjar. Kvalstren är mindre än 1 mm och gråa eller röda när de sugit blod. Röda Hönskvalster sitter i vrån och skrymslen i hönshuset och angriper hönsen under natten. Under dagen kryper de av och gömmer sig i inredningen. Kvalstren kan leva i upp till 10 mån utan sitt värddjur. Om det finns många (de förökar sig otäckt fort) kan de suga så mycket blod att hönsen kan få allvarlig blodbrist och leda till döden. Man måste bekämpa detta snabbt. Kontroll kan göras genom att sätta kvalsterfällor eller stryka med ett vitt hushållspapper under sittpinnen, om blir det blodfärgat finns det röda kvalster. Sedan finns det nordiska hönskvalster O. Sylviarum som lever endast på värddjuret. Man kan endast avgöra skillnaden genom att ta prover! Denna parasit lever endast i några veckor utan värddjuret och måste bekämpas på den. Precis som det röda hönskvalstret kan hönsen få blodbrist om den inte bekämpas.

Rapsolja och såpa (grumme)
Man blandar rapsolja och såpa (ca 50/50) och duttar på alla kvalster som rör sig, lite mer runt kloaken och i nacken. Efter några dagar letar man efter enstaka överlevare och tar dem med. Detta dödar alla kvalster. Detta är ett giftfritt alternativ!



Kvalsterfällor kan placeras ut för att kolla om man har kvalster. Man tar en bit wellpapp och placerar ut under pinnar och i rede. Efter ett dygn tas de bort, läggs i plastpåse och fryses ner. Några timmar senare öppnar man fällorna och

Min behandling mot kvalstren:
Jag misstänker att det är O. Sylviarum jag har då jag endast hittat djur på hönsen och inget har missfärgats på hushållspapper eller fastnat i kvalsterfällorna. Jag har pudrat rejält med kiselgur (har fyllt en stor gammal kryddburk) i hela fjäderdräkten, mest i nacken, under vingarna och runt kloaken. Detta har upprepats två gånger med ca 3 dagars mellanrum. Har även pudrat i redet och på pinnar och vid fästena. Jag har även blandat kiselgur i badet (med sand och torv). Efter några dagar såg jag endast pyttesmå (troligen nykläckta kvalster) och dem duttade jag på såpblandningen. Idag såg jag att tuppen Fabian (som haft mest på sig) har rödare kam. Det visar ju tecken på att kvalstren har minskat i antal. Senare ska jag leta efter enstaka överlevare och försöka ta kål på dem med. Sen hoppas jag att det är över. 

Det är ett stort jobb, men så viktigt att hönsen mår bra och inte har några sjukdomar. Nu hoppas jag snart kunna lägga upp bilder på kvalsterfria höns:-)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster