Gödselbräda

Idag har jag tillbringat tiden då lillsessan sover i stallet. Jag gjorde en likadan konstruktion med pinnar och uppsamlare som i första boxen, i andra! Det blev kanon! Får se vad hönsen säger:-)
Kör presenning som jag klipper till och byter varje vår och höst! Det är bara att lyfta av pinnarna och hälla av bajset och om man vill skölja presenningen med trädgårdsslangen! 

Nu blir det enkelt att komma åt väggarna vid nykalkning av väggarna:-)
Vad gör man inte för sina pönor, hoppas ni kommer trivas bra med era nya sovplatsen gullisar!!

Gödelbrädan hjälper till att minska spridningen på avföringen och hönsen trampar inte runt i det. Gallret över uppsamlaren finns till för att hönsen inte ska trampa i avföringen som samlar upp. Dessa presenningsuppsamlare töms en gång i veckan och byts ut vid behov!
Gödsel samlar jag upp ute på komposten och sprider delar av det ute på markerna. Hönsgödsel är perfekt att använda i landen vid odling när det brunnit färdigt.



Sittpinnar och gödselbräda i första boxen
De nya pinnarna och gödselbrädan i andra boxen
Mamma höna med kycklingar verkar nyfiken

Tittut här ruvar jag, stör ej!!!
Nya foderkrubbor till rede under ruvhuset

Högsta Tuppen Fabian inspekterar och verkar godkänna den nya inredningen!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster