Sy babymössa mönster

Jag har sytt babymössor senaste dagarna och det är så lätt och roligt:-)! Första mössan tog 1 timme då jag inte fattade hur man skulle göra, men efter jag kommit på alla vändningar så tog nästa mössa bara 15 minuter att göra:-) Alltså lätt och snabbt:-)
Jag ska försöka förklara så utförligt som möjligt och länkar även till sidan som jag tittade på och hittade mönstret:
 
Måtten på huvudomfång hittade jag här:
 
Så här gjorde jag:
 
Jag vek ett tyg och nålade fast mitt mönster. Rätsida mot rätsida!!
Sedan klippt jag runt (lägg till sömsmån om du tycker det behövs, beror på storleken på mössan). Kanten där vikningen på tyget är klipper man inte!
Sy ihop med sicksack söm där du har klippt tyget! Hela vägen runt!
Knyt trådarna på kanterna två, tre gånger och klipp bort överbliven tråd!



Så här ser det ut när du sytt runt! Rotera tyget så du har vikningen på höger sida! Vik ner tyget dubbelt mot mitten så tyget blir dubbelvikt! Runda delen nedåt!
 
Här gör du ett klipp från runda delen uppåt. Klippet görs i mitten på nederkanten upp till rundningen (där du började sy ihop tyget vid kanten). Klipp genom alla lager!!
Efter klippet viker du in tyget från vänster till klippet!
Klipp bort tyget längs rundningen (du följer kanten på det invikta tyget).
 
Sedan viker du tyget hela vägen bort till högerkanten så tyget blit dubbelvikt! Då klipper du av andra sidan på tyget (nederfliken som sticker ut) och följer rundningen på vikningen!
 
Efter att du klippt bort de små flikarna så ska tyget se ut så här!
Vik upp igen!
 
Då ska tyget se ut så här!
Nu till vändningen:
Du öppnar ett tyglager och stoppar in handen och viket mössan ut och in så rätan kommer fram!
 
Då ska mössan se ut så här!
Nu viker du öppningen mot varandra (där du sytt ska sömen möta varandra). Se till att du får med alla tyglager noga och nåla ihop!
 
Då ska mössan se ut så här! Nu syr du med sicksack igen längs kanten och mössan sys ihop!
 
Då ska det se ut så här! Knyt ihop trådarna i kanterna två, tre gånger och klipp bort överbliven tråd!
Vänd mössan!
Klart:-)
Bra jobbat

Kommentarer

Tack för en riktigt bra tutorial! Fattar inte hur det kan vara så lätt men måste så klart testa. Tack!
Krissie sa…
Kul att du gillade den, säg till om jag ska förklara ytterligare på något steg. Lycka till med din mössa😊

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel