Aprikos puré

Aprikos,plommon och fikon puré

Jag lagar mat själv till barnen eftersom jag tycker att det är roligt och jag vet precis vad de stoppar i sig. Rena ingredienser utan massa ämnen och eftersom båda är komjölkproteinöverkänsliga så blir det lättare att hålla koll. Lillprinsen blir lätt hård i magen så jag kokar puré på fikon/persika och kantrinplommon och hoppas på bra resultat. Fikon ska vara bäst vad jag läst så det ska bli roligt att prova och se vilket lillprinsen gillar bäst. 

Puré:

Jag köper ekologiska torkade frukter eftersom de inte innehåller konserveringsmedel. Persikorna är heller inte svavlade och därför mister de färgen som annars är ljus. 

Dr torkade frukterna lägger jag i blöt och ställer in i kylen över natten. På morgonen går jag igenom varje frukt så de inte finns kärnor kvar (VIKTIGT eftersom jag hittade flisbitar av kärnor i plommonen, dem fick jag passera för hand) och silar saften som blivit och kollar den med. Saften och frukten blandas i en gryta och kokas upp. Sedan puréar jag och fryser in:-)


Nedan har jag gjort en blandning av kiwi, kokta hallon och päron. Blev lite syrligt så det får blabdas med banan lite längre fram:-)


Mumma:-)......

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster