Meps, kepsmössa

Lillprinsen,  en meps till våren! 

Ikväll satt jag framför symaskinen och sydde en kepsmössa i rymdtyget:-) Mepsen eller kepsmössan är en blandning mellan en mössa och en keps. Man syr som en vanlig mössa men man syr in en liten skärm först.  Jag följde  en bra tut. Goda tips och  idéer sprids fort i sy gruppen (fb). Efter att jag sytt i skärmen vek jag ihop de båda tyglagren och sydde och vändsydde som när man gör en vanlig mössa.  Enklast är det att klippa ut ett litet v i båda sidorna på ovalen,  sy ihop ena öppningen ,  vända mössan ut och in och sy ihop andra öppningen :-)

Det jag missade var att sy två stärkande sömmar i skärmen med raksöm, men övning ger färdighet så det blir i nästa meps:-)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster