Kärlek

Kan man ha det bättre? 

Tiden med barnen är så viktig.  Det är inte aktiviteterna,  leksakerna eller prylarna som är de viktiga,  utan tiden med barnen!!
Att lyssna på vad de säger och verkligen vara lyhörd för deras tankar och funderingar. Att svara genomtänkta svar, inte bara säga aaaa,  mmmm och precis. Tiden tillsammans är viktig. Vi pratar mycket om värdet av att verkligen vara lyhörd för varandra och lyssna. Barnen är ju våra spegelbilder och gör som vi gör. Lyssnar inte vi på barnen så kan vi verkligen inte förvänta oss det tillbaka.  Hur många gånger har inte du hört dina ord från barnen i små meningar!

-Bra jobbat mamma
-nej tack,  men tack ändå...

Jag minns hur beroende lillsessan var av att jag tolkade hennes signaler,  blickar och pekningar innan hon började prata.  Hon visade och pekade på allt hon ville ha.  Då svarade jag och bekräftade:

-ja där är klockan
-vill du ha bilen?

Om ja missade hennes signaler så kunde jag se hur det ögonblicket var förbi,  hon gav upp och hur jag än ville återuppta det hon ville var det försent. Nu är jag verkligen inte en supermorsa.  Jag är grinig,  trött, lider av sömnbrist,  har massor av måsten och krav.  Jag hinner inte vara med överallt, hela tiden.  Men jag funderar ofta över tiden med barnen.


Just nu är jag mammaledig,  vilket innebär att jag får tiden att vara med mina barn. Det är inte kraven och mina måsten som kommer först.  Rent hem och avbockade aktiviteter ger inte den tiden och kvalitén som när jag sitter i sandlådan och lyssnar och pratar med lillsessan.  Eller när jag släpper allt runtomkring och ammar,  busar eller pratar med lillprinsen.  Det handlar om här och nu.  Att vara i tiden och njuta.



Vi har inte mycket för oss på en vecka. Lillsessan har förskola  15h och dans torsdagar.  All annan tid brukar vi spendera hemma och hitta på spontana enkla utflykter.  Fika på stan,  åka till biblioteket, träffa mostrar och lillsessans kompisar. Jag försöker ta vara på tiden så gott jag kan, vara närvarande och det viktigaste,  lyssna på barnen.  Det är ett av anledningarna som jag skriver deras dagböcker om kvällarna.

Å den här tiden är så kort och går så fort, lillsessan fyller 4 år och lillprinsen är snart 8 månader....  Det går sådär fort.  Så jo,  vi måste ta vara på tiden!! :-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster