Inlagda persikor på mormors vis

Jag var hemma hos min mamma med lillsessan och vi hjälptes åt att lägga in persikor, det här har mamma gjort sedan jag var liten och nu har jag fått lära mig hur man gör. Vi hittade persikoträd i år och jag och min man bestämde oss för att plantera nästa år. De kräver dock söderläge så vi får planera noga. Personalen på handelsträdgården berättade att får man träden att klara sig brukar man belönas med mycket frukt. Med tiden kanske  man kan pröva lägga in sina egna persikor. Under tiden fungerar det här suveränt!



Mamma köpte tre påsar fulla med hårda persikor. Viktigt att de är hårda för att kunna hanteras och ge bra resultat!
Alla persikor skalades, kärnades ur och delades i fyra bitar.
De fick vila i lag av vatten och askobinsyra för att de inte skulle bli bruna. 3 liter vatten och ca 1 stor tsk askobinsyra.



Sockerlag: 1 liter vatten kräver 5-6 dl socker beroende på hur sur frukten är. När lagen kokat upp tillsatte vi 1-2 kryddmått natriumbensoat för hållbarhetens skull.







Frukten fylldes i steriliserade burkar! Tips på sterilisering är att stoppa in diskade burkar i ugnen på 100 grader i 10 min!


Sockerlagen hälldes över frukten i burkarna och burkarna stängdes ordentligt med lock.















Vi lade en frottéhandduk i botten på en kastrull. Handduken hindrar burkarna från att spricka.
Vi fyllde kastrullen med fruktburkar och hällde över vatten. 3/4 av burken ska täckas av vatten, alltså vattnet fylls inte ända upp. På  med lock. Nu kokade vi upp vattnet med burkarna i, efter uppkok sänktes värmen så det sjuder. Efter uppkok ska det sjuda i 20 min. Sedan fick de färdiga burkarna vila under filt tills de kallnar. Färdigt att ställas i svalen. De inlagda persikorna håller i upp till två år.



Färdiga för uppkok!


Mumms blev det kan jag tillägga!
Kram från mig
              

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster