Amning

Lillprinsen ammas och nu fungerar det riktigt bra:-)

Amningsresan:
Det är så otroligt enkelt att amma, maten finns ju liksom hela tiden tillgänglig, i rätt temperatur och i lagom mängd! För mig är det självklart att amma och jag hoppas kunna göra det länge!!

Lillsessan ammades bara 4 månader, koliken kom ganska tidigt (misstänkt redan vid första bvc kollen, hon hade röda utslag på bål och ansikte), mjölkprotein överkänsligheten med och jag kände att jag inte hade tillräckligt med mat till slut. Jag slutade med komjölk men det hann inte gå ur kroppen på sessan förrän hon inte ville ha den mer. Kan ha varit stressen över allt som kom samtidigt som spökade med...
Minns så tydligt att jag sa till alla, sjukhuset, bvc att mjölken tagit slut, alla svarade:
- bara amma på, det kommer...
Men lillsessan ville ju inte ha den, hon var ju så hungrig med så hon hade inte ro att suga...
Till slut köpte vi en mjölkfri ersättning Althera, och den slukade hon, äntligen hade vi en nöjd bebis igen:-) Man ska alltid lita på sin mammakänsla!! Vad det än gäller så ska man följa upp sin känsla, den är oftast helt rätt!!!!!!

Lillprinsen äter så bra, vid utskrivningen 5 dagar efter förlossning hade han ökat 10g:-)

Napp???
Båda mina barn har haft och har ett otroligt stort sugbehov, lillsessan tog nappen på första försöket, lillprinsen vägrar, han suger hellre på bröstet:-) Mysigt för honom men bökigt för mamma, han sitter nämligen fast på mig! Jämt!:)) Men det är bara att lära sig multitasking!!!!!:-)
Så här i efterhand kan det vara så att napp stör mjölkbeställningen och en anledning till att mjölken tog slut fortare, men eg. tror jag mest det berodde på mjölkproteinet och lillsessans magkramper, det störde hennes möjlighet att äta och komma till ro!

Amningsråd från film på bb:

# Barnets alla anledningar för att komma till bröstet är rätta anledningar!!! Ibland är bebisen hungrig, ibland törstig, ibland söker han/hon tröst och ibland närhet! Alla anledningar är rätta!!

# Barnet suger i perioder, ibland hela tiden och andra gånger mer sällan. Barnet lägger en beställning i förväg för vad den kommer behöva ha sen.

Tycker det här är bra tankar att bära med sig när man är trött, förvirrad och inte förstår sig på allt. När lillprinsen är missnöjd, suger heeela tiden tänker jag att han lägger en beställning, funkar som tröst när han inte blir nöjd. Dagarna efter finns det massor med mjölk:-) Samma när han vill vara småäta mycket, då kan det vara tröst, törst eller närhet som behövs!! Tror detta ger honom en.otrolig trygghet, tänk bara kontrasten från att ha varit i min mage i 9 mån, lyssnat på mitt hjärtljud och vaggats hela tiden. Klart han ska få vara nära när han vill!!!

Nu är det många tankar samtidigt, men min poäng är att det är himla lätt att ha maten tillgänglig, när man fått ordning på amning och blivit bekväm i det. Efter ömmande bröstvårtor, trötthet och många beställningar funkar allt bra:-)
Tålamod och tid!!:-)

Det är en fantastisk känsla att se sitt barn vara förnöjsam, mätt, glad och pigg. Hoppas detta håller i sig länge och att vi slipper mjölkproteinet... Håller ju igen av mjölk nu, just in case:-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster