Mina 5 knep att få tiden att stå still!

Det är helt otroligt vad tiden går fort, lillprinsen är två veckor på söndag, vardagen går så fort, även om vi tar det väldigt lungt och försiktigt här hemma! Lillsessans förskolebilder på väggen påminner mig om att hon blir stor tjej, särskilt när hon har lillprinsen i knät:-) Nu är hon storasyster:-)

Så hur gör man för att få tiden att stanna upp lite, föreviga ögonblicken och lagra guldkornen i minnet?

Här kommer mina 5 knep:

1# Ta många bilder, förstora och låt dem berätta din historia på väggarna i hemmet! (Bjuder på vår förstoring av oss när vi gifte oss borgerligt med lillsessan i magen)

2# Skriv dagbok, babybok eller notera händelser i en kalender. Så värdefullt att få gå tillbaka i tiden och minnas tillbaka när barnen blir äldre. Mina hjärtan kommer få sina dagböcker när de blir äldre:-) Det blir ett bra tillfälle att läsa tillsammans!

3# Stäng av Tv/dator/mobil/platta och föreviga stunden!!!
Det är lätt att amma framför Tv:n, sitta med mobilen i handen (det gör även jag), men jag kommer på mig själv ibland och stänger av allt. När jag ammar händer det så mycket som jag missar: lillprinsens signaler på mer mat, eller att han är nöjd, ett litet hastigt leende eller en otrevlig dröm.
Lillsessan bjuder in till fler samtal och goda tankar när vi är bortkopplade från tekniken!!

4# Lägg ner alla måsten och gör något tillsammans. Man ser lätt allt som måste göras och man vill få det gjort. Om jag kan strunta i alla måsten och göra dem när lillsessan sover får jag ut mer kvalité, det får barnen också. Det ger alla mer energi och tillfredsställelse med:-) Vi leker ex ofta med Play Doh:-)

5# Strunta i alla "rutiner" och gör det där lilla extra nån gång ibland:-) Barnen köper att man går ifrån det man brukar göra för att göra något extra kul, sen vet de att det är något som gäller precis just nu!! Lillsessan har fått sova med oss i en vecka nu i stora sängen och hon har tyckt att det har varit så mysigt, vi med!! Igår gjorde vi kvällsrutiner som vanligt med tandborstning, sagoläsning (med lillprinsen i famnen) och hon sov i sin säng, gick hur bra som helst:-)

Hur gör ni för att få tiden att stå still för ett ögonblick??<3





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster