Höns skötsel

Foder/Grus/Snäckskal

Foderautomater
Så här ser mina foderautomater ut. Jag har dem hängandes en bit upp från golvet för att hönsen inte ska sprätta i halm i dem. Mina höns får blandsäd blandat med värpfoder från granngården. Kycklingarna får kycklingstart från första dagen. Självklart en hel del rester från köket med:-)

Snäckskal
Snäckskal måste hönsen ha för att kunna bilda skal runt ägget, annars blir det skinnägg och då måste de ha mer. Mina ar fri tillgång till snäckskal och har endast råkat ut för skinnägg en gång. Då är ägget mjukt med endast skinnet som håller ihop det. Har läst att man kan ge höns skalen från sina egna ägg som man får över i köket. Jag har gjort det, men tyckte att det ledde till att hönsen blev intresserade av att äta deras egna ägg och det vill man inte. Man ska aldrig ge hönsen skal från köpeägg då skalet kan föra med sig sjukdomar som höns är känsliga för. 

Grus
Hönsen behöver gruskorn för att de ska kunna mala maten som de stoppar i sig gruskornen krossar maler säden. På vintern är det viktigt att man matar med gruskorn. Jag fyller upp deras sandbad ordentligt och i det hittar de gruskorn så på så sätt har de fri tillgång till det.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster