Konsten att lita till sig själv i mammaskapet

Var ute o promenerade med lillsessan (blir ofta nu då båda njuter av detta) och pratade med min syster när hon sa något klokt som jag funderade vidare på. Händer ofta att jag ifrågasätter om jag gör "rätt" när jag sköter om lillsessan i olika sammanhang.

Ett bra exempel är att på vägen hem på vår runda såg jag att hon började se lite hängig ut när hon satt och tittade på träden i sin vagn. Tänkte direkt att hon var trött. Stannade till, tog fram kudden och lade henne ner. Där fortsatte hon titta på träden medan hon gnydde till lite. Då började jag ifrågasätta allt:

  • Hon kanske inte var trött
  • Hon kanske ligger obekvämt
  • Hon kanske är för våt (trots att jag bytte innan promenad)
Under tiden som jag ifrågasatte allt hann hon somna så gott, visst var det så att hon var trött.

Annat exempel är att jag började undra om hon får ont i ryggen, eller blir obekväm när hon sitter för lång stund. Börjar igen ifrågasätta om hon borde sitta och så fortsätter det. Sen är det ju faktiskt så att bebisar är superbra på att säga till om de blir obekväma eller när nåt inte är bra.

Jo jag tror att man måste lita på den där första instinkten man får om hur bebisen vill ha det. Man är ju mamma och man känner sitt barn allra bäst. Börjar man tveka så krånglar man oftast bara till det och det blir olyckligt både för mamma o barnet.

Gjorde samma sak me sovningen härom kvällen. Såg att lillsessan var trött så jag lade henne i sängen. Då blev hon ledsen. Istället för att trösta henne lite och ge henne napp började jag igen:

  • Är hon fortfarande lite hungrig?
  • Är hon blöt?
  • Vill hon ha tröst?
  • Vill hon leka?
Det hela höll på bra mycket längre än det hade behövt. Efter alla mina försök att byta, mata leka osv var det ju sömn som behövdes. Hade jag bara litat på hennes signaler hade jag ju kommit på att allt det andra hade honju redan fått, det vara bara sovning kvar.

Så lita till sina första instinkter så tror jag att man både växer som mamma och lär sig att det faktiskt är så att man känner sitt barn bäst. Man ska nog inte heller låta andras frågor om man gjort rätt få en att bli osäker för mamma som man är till sig egen lilla bebis så har man nog gjort precis det som är rätt!!!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster