Tv kan orsaka stress hos spädbarn

Visste inte att tv tittande kunde orsaka stress hos barn under två år (som egentligen inte ska titta på tv alls). Vi diskuterade det i föräldragruppen idag. Intressant tycker jag och kan förstå att det är så. Små barn hinner inte tolka de snabba bilderna på tv:n och det kan kännas stressande för dem. Har aldrig tänkt på det och ska faktiskt se upp med hur mycket tv:n är på hemma.

Lillsessan tycker om att titta på tv:n och jag har tänkt att hon säkert gillar att det rör sig och, men aldrig funderat över att det kan kännas stressande för henne när hon inte hinner med att tolka alla intryck.

Jag tänker ofta och undrar över hur hon ser och upplever sin omgivning och ibland önskar jag att hon kunde tala om för mig vad hon tyckte och tänkte. Som med allt annat är det sunt förnuft som gäller. Självklart kommer jag fortsätta ha på tv hemma, men man  kanske inte behöver placera henne framför den:-)

Kommentarer

Anonym sa…
Vet du att jag var SUPERNÖJD med att Ville aldlrig fick se på tv innan han var 2.5 år. Han var liksom aldrig intreserad heller. Men du ska veta att NÄR han sen fick nys om hur häftigt det var med tv så satt han plötsligt där hela tiden!! Idag kan det vara ett rent HELVETE att få han därifrån.
Jag brukade även tänka när Ville var liten "tänk, barn har klarat sig utan tv innan tv fanns ens".
Lycka till!
Mukkis
Krissie sa…
Håller med dig, ingen idé att sätta dem för tidigt:-)Massa kramar till dig vännen

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster