Årets första kyckling

Varje kväll är det jobb i stallet. Hönsen ska få mat och nytt vatten. Ägg ska samlas in och alla ska tittas till. Då märker jag att det piper under en höna som ruvat länge nu. Hon har äntligen fått sin lilla kyckling och blivit mamma:-)


Jag fick snabbt göra ordning i kaninburen med nytt halm och spån, vatten och och mat till kyckling och mamma. Kycklingen får lite havregryn, polenta, äggula och mamma lite hönsfoder. Vattnet lägger jag i en avklippt botten av en 2 liters petflaska. I den är det viktigt att det ligger en sten så inte kycklingen trillar i och drunknar. Detta fungerar jättebra och är lika bra till mat. Imorgon köper jag kycklingstart, fler är ju på väg från andra mammor med:-)
Är den inte ursöt?!:-)



Lilla kycklingen visade gärna upp sig men började snabbt pipa efter mamma och snart var den tillbaka i buren under mammas trygga vinge!


Mamma höna hade tre ägg kvar som kan kläckas så vi får vänta och se imorgon:-)
Vidare in i hönshuset hittar jag en liten hög med dagsfärska ägg som definitivt inte var där igår:-) Höns är varken förutsägbara eller tråkiga!!! Det är en sak som är säkert:-)


Jag låter det vara öppet på våren från hönsgården så de kan gå fritt på gården. Under tiden hinner gräset ta igen sig i hönsgården och de kan göra utflykter i det fria. Då passar en höna på att leta upp halmbalen bak i stallet:-)

Hönsliv är härligt!!!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster