"Ren" mat vid kolik

Har googlat runt en del nu och i några veckor framöver kommer jag endast stoppa i mig ren mat. Det innebär mat som är snällt mot magen, tarmarna och som inte är gasbildande. Nu har lillprinsen sånna kraftiga kramper, gaser och utslag i ansiktet så nåt måste vi göra.

Detta är bra mat att äta ett tag om man vill se vad i kosten man är överkänslig mot, om det är röd mat, mjölk, gluten mm.

Ren mat innebär:
# Kött
# Fisk
# Fågel
# Ägg
# Morötter
# Potatis
# Ris
# Gurka
# Sallad
# Banan
# Vatten

Mat som är gasbildande:

# Lök, vitlök, bönor, linser, broccoli, fibrer, mjölkprodukter, tomat, paprikastarka kryddor.

Det blir hård diet, men maten är energirik och bra för mjölkproduktionen och våra magar.
Jag börjar idag och kör till hans mage är bra, sen kommer jag sakta introducera lite i taget och se vad han reagerar på. Får han utslag på bål och kladd bakom öronen är jag säker att det är mjölken och det kommer jag vänta med att introducera i minst 6 mån. Nu får vi vänta och se helt enkelt. Allt för att lillprinsen ska bli bättre och för att vi ska få en lättare vardag, alla i familjen påverkas ju såklart när en familjemedlem inte mår bra. Lillsessan tycker det är jobbigt och tycker synd om lillebror när han bara skriker...

Exempel på mat:

Frukost
Ägg i alla former, soygurt med cornflakes eller rispuffar, polentagröt med rismjölk..

Mellanmål
Ägg, banan, soygurt med sylt och kokt ris (blir som egen risifrutti), morotstuvning med ris

Lunch/middag
Kött, fisk, fågel, potatis, ris tillagat på olika kreativa vis

Tips på morotstuvning:
Steka riven morot i mjölkfritt margarin, på med äggula, salt.
Så gott och energirikt:-)

Önska mig lycka till:-)

Kommentarer

Janina sa…
Lycka till! ;-)

skönt att du ändå är så bra insatt och har erfarenheten!
Krissie sa…
Jo, det känns tryggt och hoppas bara att det ger sig snart:-) hur lång tid tog det för er innan ni såg förbättring på lilltjejen?
Janina sa…
dt tog nog 2-3 veckor faktiskt, blev sakta bättre.
Krissie sa…
Har nu varit delvis mjölkfri i 5 v och helt i 2, hoppas detta håller i dig:-)

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster