Äggkläckningsmaskin

Vilken tur man har ibland:-)

Jaaa, helt underbart... Snackade med syrran i telefon om mina tankar kring kläckning. Jag och mannen pratade om att det skulle vara värt att investera i en äggkläckningsmaskin av flera anledningar.


  • Om vi råkar ut för rov igen så kan jag kläcka äggen jag har insamlade. 
  • Det är dyrt att köpa in livdjur, en höna ligger mellan 250 -350 kr och då är det bensinkostnad på det (ibland får man åka långt)
  • Jag kan lätt beställa ägg från de raser jag vill ha och testa vad som passar oss
  • Jag är inte beroende av att ha raser som är ruvningsvilliga och slipper alla ägg som går till spillo när en höna inte kan bestämma sig
  • Kläckaren finns alltid hemma, tillgänglig
  • Vi kan kläcka kalkonägg själva, vilket vi har pratat om länge!
Å då ska ni få höra. Då "kläcker" syrran ur sig i telefon:

- Jag har en kläckare hemma som jag hittat i sophögen!

(Jag) - Va?????????????????
(Syrran)- Yes:-)

Å när jag hämtade den visade den sig att vara stor och rymlig och viktigaste av allt, fungerande:-)!!!
Rymmer minst 20 ägg och den har både fläkt och motor som vänder äggen.

Så nu ska vi bara byta termostat och städa av den:-) Sen ska vi testa att kläcka Ica/Willys/Coop Ecoägg:-) Så lär vi oss hur man gör innan jag beställer rasägg från uppfödare. Kanske kläcks det en liten Ica eller Willy:-)?!!




Vill också presentera de nya hönsen, Australorparna som flyttade hem till oss i lördags:-) Mer bilder på dem när de är mer fotosugna:-) Så fina och snälla!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster