Svart Australorp

Dessa vackra flyttar in!

I mellandagarna flyttar en ny ras in i hönshuset. Svarta Australorpingtons:-) Finns flera olika sidor på nätet med uppfödare där man kan läsa om dessa fina raser om ni vill veta mer om dem. Bland annat på Hedenkulla och Cejasmatte. Där får ni se hur de ser ut. Vackra va? Snart får jag visa upp fina bilder på mina egna Australorper:-)

Rasen är en fin köttras och lägger många ägg, upp till 300 st/år, även vintertid. Äggfärgen är ljusbrun. Australorpen har framavlats från Svart Orpington och kommer från Australien som man hör på namnet. Den förekommer i tre färgvarianter, blåkanttecknad, svart och vit. Hönorna har ingen stark ruvlust och vad jag läser är det den enda mindre positiva egenskapen.

På lördag hämtar vi 5 hönor med tupp och då kommer det många fina bilder:-)



Kommentarer

Janina sa…
Jag tänkte passa på och önska dig och din fina familj en GOD JUL medan man hinner med såhär innan julafton!!!

Vad spännande med hönor och tupp! och vad duktig du är på att sy! Vilken tur dina barn har ;-)

Kram!
Krissie sa…
Tack fina du:-) Jag behöver lite olika intressen som bara är jag mitt i mammalivet:-) Det håller mig igång:-) Inte för att jag inte har nog att göra med två små men men:-)
God fortsättning, kramar!!

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster