Höns

Idag är jag ledsen..

Alla mina underbara höns (25 st) har idag blivit ihjälbitna av räven. Jag var i chock när jag såg gården täckt av fjädrar och Fabian i gräsmattan. Räven kom samtidigt runt knuten efter en Faverolle höna som fotfarande mådde bra. Jag sprang ut barfota och i morgonrock på den vita gräsmatten och försökte skrämma iväg den. Hönan gömde sig och räven sprang iväg för stunden, den skulle komma tillbaka senare. Med lite hopp om att några var kvar och tryckte i hönshuset sprang jag in i huset väckte mannen (barnen var ju vakna) och sprang ut igen och i hönshuset såg jag hur alla låg döda. Efter en stunds tystnad brast jag i gråt....
Alla mina fina, som jag hade skött om, och partat med varje dag låg helt stilla.

Alltihop är ju också mitt fel då jag missade att stänga luckan igår....

Nu känns det bara så hemskt. I redet ligger 9 fina ägg.....
Under dagen har jag försökt smälta det som hänt men det är svårt. Hönsen var ju en stor del av vårt liv här hemma på gården. De gav oss så mycket glädje och jag har alltid varit så stolt över dem. Alla köksrester som jag noga har samlat ihop till dem, alla ägg som jag hämtat varje dag,Tuppen som stolt talat om för oss att det blivit morgon. Alla rutiner vi haft på deras skötsel och välmående. Kycklingarna orkar jag inte ens tänka på. Allt är borta. Hönsgården står tom och hönshuset alldeles tyst. Har inte ens någon plan....

Sorg idag!!


Kommentarer

Janina sa…
NEEEJ! Vad ledsen jag blev att läsa detta nu och chockad. Var den tvungen att ha ihjäl allihopa??! Uach vad hemskt och onödigt, jäkla räv. Den kommer väl komma tillbaka också.. :-( Skickar massor med kramar till er. :-(
Krissie sa…
Tack fina du! Ja fy hemskt att alla blev tagna, igår kväll strök han runt hela kvällen. Den ville hämta sina byten...Nu får jag försöka tänka framåt och planera för en nya flock. Många hönsägare som bor på landet råkar tyvärr ut för räv, mink, rovfåglar mm. Det är dock hemskt när alla blir tagna..
Kramar

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster