Lussebullar med mandelmjölk/havremjölk (mjölkfria)

Sååå goda:-)
Årets Lussebullar blev de bästa någonsin:-) Nästa gång ska jag testa bara mandemjölk! Nu är vi snart ikapp igen efter alla sjukdomar och händelser här hemma...
Recept:
200g mjölkfri smör (Carlshamns)
2,5 dl havremjölk
2,5 dl mandelmjölk
50g jäst
2 dl socker
1 ägg (kan uteslutas)
2pkt saffran
Lite salt
ca 13 dl mjöl
Olja till utbakning
Vi skippar russin.
Gör såhär:
Jag kör i min bakmaskin. Krossa socker och 2 pkt saffran. Smält smör och blanda i vätskan, värma till fingervarmt. Blanda ägg, saffransblandningen, salt i en bunke. Tillsätt jäst (färsk jäst smulas sönder och blandas ut med vätskan, torrjäst blandas med mjölet). Tillsätt vätska. Tillsätt mjöl. Degen jobbas i 8 min till man fått en deg som fortfarande är lite klibbig. Låt jäsa till dubbel storlek under plast. (Täck över med folie).
Vänd ut degen, dela i 4 delar, och varje del i 8-10 bitar. Forma lussekatter:-) Jag bakar alltid ut i olja.
Låt jäsa.
Pensla med ägg och in i ugnen i ca 10min. Varmluftsugn, 175-200 grader.
Nu har du saftiga, mjukt lussebullar, ta ett bett:-)!!

Kommentarer

Syrran sa…
Googlat recept på "lussekatter med havremjölk" för jag minns hur underbart goda dina är och så hittar jag din recept på första sidan av träffarna! Yey! Lyckan är gjord och det blir bak av dessa godheter i veckan! 😘😍
Krissie sa…
Hehe, yay jag bakar fortfarande efter det här receptet och ett tips är att pröva mer mandelmjölk. Supergott:-) Puss

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster