Lyssna lagom, läsa lagaom, ta in lagom!!??

Hjälp, nu kommer lite funderingar över allt  media och internet har att erbjuda!
Funderar över hur man ska kunna sålla bland allt på internet, i tidningar och i sociala media! Ämnet är då i det här fallet barn, graviditet och föräldrarollen:-)
Jag läser och scrollar runt i alla dessa medier, forum och är nyfiken på tips, ideér och råd! Men jag tycker ibland det är svårt att läsa utan att bli förvirrad och koppla det till mig och mitt liv!

Jag läser andra bloggar, sällan tidningar, men det händer och lite i sociala media. Man får bra tips när man behöver hjälp i mammaskapet, eller när man vill veta hur andra gör för att få enkla tips. Tycker det är fantastiskt hur nära man är information och stöd från andra föräldrar. På mammasidor och i mammatidningar läser man bra artiklar och får många bra tips. Men man måste också kunna skilja på vad som passar min familj och våra vanor. Ta till sig det som passar oss helt enkelt:-) Jag brukar försöka läsa lagom för att inte bli förvirrad. Som mamma har man många krav på sig och man vill vara den perfekta mamman som gör allt rätt. Det är så viktigt att hitta det som är rätt för den egna vardagen och familjesituationen.

Om jag tänker på mig själv och varför jag skriver det här inlägget så är det för att jag grunnar ofta över två saker.  Det ena är att jag kan uppleva att jag har brist på information just för att jag inte läser allt som finns om allt som man kan göra och "ska" göra som mamma. Med brist på information menar jag att jag ibland läser för lite eftersom jag brukar försöka klura ut själv hur vi vill göra och försöka lita till min magkänsla. Läser jag för mycket om hur andra gör blir jag lätt förvirrad och drar kopplingar till mig själv och vad jag borde göra. I diskussioner mellan andra i medier och på forum märker jag hur mycket mer andra mammor vet om vissa saker. Metoder, prylar man ska ha till sitt barn (som inte vi har, som faktiskt är bra och kan underlätta vardagen) och saker man kan hitta på med barnen! Här missar jag nog nog en del och behöver kanske bli mer up to date:-)

 Det andra jag grunnar över är när jag läser jobbiga historier om vad andra mammor gått igenom och det gör ont i mig för deras skull och jag tänker lätt:
-tänk om det blir samma sak för mig!!
Här hjälper min barnmorskas kloka ord!
Min barnmorska sa till mig när jag väntade Lillsessan att vi ska läsa lagom på internet. Hon sa att vi skulle tänka att ibland när man läser en händelse så får man inte all medicinsk fakta och att händelsen inte automatiskt kan kopplas till mig, vi är inte heller släkt och delar samma medicinska bakgrund. Tyckte det var klokt tänkt!!!

Jag försöker alltid vara positiv men det är nog så att så här nära förlossning går tankarna upp och ned, man analyserar varje tanke och råd man får och nervositeten inför förlossning börja göra sig påmind.
Jag är samtidigt så nyfiken, lycklig och förväntansfull och jag litar på att jag och min man kommer att klara av allt tillsammans!!!!! Lycka, positiva tankar och sunt förnuft är mitt fokus nu:-)

Nån som förstår:-)??

Jag vill helt enkelt hitta balansen där man tar till sig bra tips och råd men inte låter det man läser påverka en negativt genom att bli förvirrad och ifrågasättande mot sig själv. Risken är ju att allt blir pannkaka om man vill göra allt perfekt och göra som alla andra gör. Jag tror stenhårt på att jag ska lita till min magkänsla först och främst och att jag ska göra det som jag och in man kommer fram till är bäst för vår familj:-)






Kommentarer

Anonym sa…
Bra skrivet!
De är alltid viktigt att man lussnar,magkänslan alltid säger sanningen. Det brukar man sega att finns saker och ting som oundvikligt och då kan man själv inte påverka tyvärr. Man måste hoppas alltid det bästa och tänka positivt tycker jag!
Med vänlig hälsning, MM
Anonym sa…
Bra skrivet!
De är alltid viktigt att man lussnar,magkänslan alltid säger sanningen. Det brukar man sega att finns saker och ting som oundvikligt och då kan man själv inte påverka tyvärr. Man måste hoppas alltid det bästa och tänka positivt tycker jag!
Med vänlig hälsning, MM
Krissie sa…
Håller med dig M!! Tack, magkänslan kör vi på:-)
Kramar

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster