Självständiga barn, vi föräldrar sitter på verktygen!!

Att vara mamma är helt enkelt underbart och ibland översköljs man av det faktum att man har ett enormt stort ansvar. Det är vi tillsammans (jag och min man) som ska lära våra barn om allt de behöver veta för att bli trygga och självständiga i livet. Vi ansvarar för att de mår bra och blir lyckliga. Vi ska se till att hon får alla verktyg hon behöver för att kunna utvecklas, upptäcka och utforska allt möjligt spännande:-) Puh, inte lite som vilar på axlarna:-)

Vi tycker det är viktigt att lillsessan får pröva sig fram när hon vill undersöka något och lära sig genom att testa själv. Kommer ihåg att hon redan vid 11 månader ville äta själv och blev så arg när vi skulle hjälpa till:-) Vi lät henne göra det (med en och annan sked från oss som hjälp) och jag vet att vi slutade mata henne vid 14 månader, då var hon så pass duktig att hon åt en hel måltid själv! Samma var det med blöjorna! Vi tog av henne blöjorna när vi kom hem från förskolan för att lufta lite (hon har lättirriterad hud) och hon letade direkt upp pottan när hon skulle kissa. Hon var helt blöjfri dagtid innan hon fyllde två. Vi kan inte ta åt oss äran av detta alls utan det är hennes starka lust att utforska och upptäcka som gjorde att hon ville lära sig tidigt. Sen är det ju självklart så att eftersom vi hakade på och stöttade henne så gick det bra:-)

Det är samma sak i köket, hon älskar att få hjälpa till, hämta, blanda och smaka. Vi bakar en del och då vill hon hämta allting. I kylskåpet hade vi glasburkar längst ner och ost, smör och sånt högt upp. Äggen nådde hon alltid men inte nåt annat. Vi flyttade ner mjölken till dörren och ikväll kom jag på att om jag byter plats på glasburkar och pålägg så kan hon få duka fram frukosten själv:-) Glasburkar vill jag inte ska råka tappas för de går i tusen bitar på klinkergolvet så det är en bra idé att de står högt! Det här blev jättebra:-) 

Jag tror stenhårt på att vi måste ge våra barn verktygen för att de ska kunna pröva på egen hand. Jag måste tro på Lillsessan och låta henne få vara självständig och tro på att hon kan. Sedan tycker jag det är viktigt att hon lär sig att hjälpa till här hemma! Hon hämtar in ägg, dukar, hjälper till att städa i rummet och plockar upp saker till mig nu när jag har svårt att böja mig ner! Jag vill att hon ska känna sig viktig och att det hon gör betyder mycket för oss. Jag kan se hur nöjd och stolt hon är när hon klarar något nytt och när vi hejjar på henne!

Vi (mannen och jag) är så otroligt stolta över vår otroligt fina tjej!!!


Självständigheten kan man även hitta i kylskåpet
Lägg till bildtext

Läs också:



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster