Sy egen babyfilt!

Igår kväll satt jag länge vid symaskinen, hade svårt att sluta helt enkelt:-) Det är nog så att jag tycker om att sy!! Det blir billigare, jag får det tyget jag vill ha och det är roligt att ha saker till barnen som jag har gjort själv:-) Jepp detta är min grej!!

Babyfilten blev klar igår, det gick fort att sy den, det enda krångliga var att tyget är elastiskt (mjukt och gott för bebisen ) vilket gör det är svårare att sy i.  Jag tittade på en beskrivning som jag länkar till längre ned.
Tyckte det blev jättefint och är nöjd:-) Tom mannen blev imponerad och tyckte det blev proffsigt sytt:-) hihi!!

Nu ska den bara tvättas och sedan packas ner i babyväskan:-)

Nålade ihop de två tygerna och klippte till jämna kanter. Mått: 50x75 cm. 
Sydde ihop med mönstret vänt inåt med raksöm och lämnade ca 1.5 dm öppet för att kunna vända den. Pressade med strykjärn för att få fina kanter. 
Sydde ihop öppningen enligt beskrivningen som jag länkar till. Då blev det inga synliga stygn:-)
Till sist gick jag igenom tyget med raksöm igen (glesare stygn på maskinen) och så var det klart:-)

Hittade bra beskrivning här:

Sy vändsydd babyfilt

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster