Fem punkter du måste erövra som måbarnsförälder


För att det ska bli lite enklare och roligare helt enkelt:-)
  • 1. Var kreativ
  • 2. Var förberedd, det är A&O
  • 3. Var Här och Nu
  • 4. Prioritera
  • 5. Hitta något som bara är Ditt
Det är ju så himla mycket som måste hinnas med på så kort tid. Man vill ha ge sina barn tiden och kunna finnas i nuet och bara njuta av dem och allt som händer. Det är så fantastiskt att få se sina barn växa upp, lära sig nya saker och se hur de upptäcker världen runt omkring dem. Man vill ju vara med och vara en närvarande förälder. I bakhuvudet finns dock verkligheten som gör sig påmind i form av tvätthögar som ska vikas, mat som ska lagas och hem som ska skötas. På allt det har vi en gård som ska ses till, hönor som ska skötas och en eld som ska eldas. Sen måste man hitta tiden för återhämtning och för att samla nya krafter.

För att hinna med allt det här så inser jag att jag har små punkter i bakhuvudet som hjälper mig att göra det hela möjligt:-)

  • 1. Var kreativ
Vi måste hitta på olika aktiviteter för att alla ska må bra, för att lillsessan ska få pröva på olika saker som gör att hon känner sig tillfreds och kan lära sig nya saker och få inspiration till sin lek. Ofta gör vi Play-Doh lera, leker på gården hemma och pysslar och bakar. Idag har vi varit på biblioteket och lånat nya böcker till kvällsläsningen. Lillsessan sitter också gärna och bläddrar i nylånade böcker i soffan, det njuter hon av!

Biblioteket
  • 2. Var förberedd, det är A&O
När Lillprinsen somnar då är det snabba ryck med att dra igång mat, tvätt osv. Jag har kommit på att om jag förbereder allt det som jag behöver, ex när jag ammar (medela inläggen, servetter, d-dropppar, sked och vattenflaskan till mig) så kan jag sitta länge och njuta av lillprinsen samtidigt som jag tar igen mig, stället för att yra runt och försöka hitta allt samtidigt som jag ammar, inte bra:-) Samma är det med maten, hinner jag laga det snabbt på förmiddagen så hinner jag göra mer med barnen på eftermiddagen, sen på kvällen är det bara att värma på:-) Allt blir så himla mycket lättare i vardagen när man är förberedd:-)

  • 3. Var Här & Nu
Ibland måste man stanna upp och bromsa tiden, sätta sig ner och tänka igenom vad som händer och njuta av stunden. Den kommer aldrig igen. Tiden med barnen går så himla fort. Lillprinsen har redan 62/68 i kläder och 50/56 kläderna är på väg in i garderoben igen, helt galet:-) Han skrattar för fullt, pratar och lägger till ett hahah i varje skratt:-) Så underbart!!


  • 4. Prioritera
Idag har jag tvättat massor igen och den där tvätthögen i vardagsrummet bara växte och växte, någon som känner igen detta fenomenet?:-) Stirrade en lång stund på den när jag snabbt bestämde mig för att skita i den och mysa ner mig i soffan med barnen istället och umgås med dem. I de flesta lägen kan sånt där tråkigt vänta! Jag har bra mycket roligare med mina barn än med min tvätthög:-) Kommer ofta på mig själv med att försöka ha allt så snyggt och fint hemma, visst det är viktigt att ha rent men det behöver inte vara kliniskt. Jag hittar mer glädje och få fina minnen om jag istället hittar på något skoj med lillsessan och lillprinsen, som alltid är sugna på att göra roliga saker-)

Tvätt
  • 5. Något som bara är ditt
Det är så viktigt att ha något som bara är ditt, där du kan hämta nya krafter och energi (självklart gör man just det när man verkligen tar sig tiden med barnen och umgås med dem, men jag tänker på något som bara är ditt). Bloggen är något som bara är mitt, där jag kan låta mina tankar och funderingar få liv och reson. Jag skriver om det jag vill skriva om och jag får vara hur kreativ jag vill, detta är min grej! Träning och andra intressen är ju också några saker som man gör helt för sig själv. 

Känns det igen:-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster