Vad är ren kost, recept och hur går det?

Nu har jag ätit ren kost i ca 1 månad och jag mår hur bra som helst, men ännu viktigare, lillprinsen mår jättebra och har inget magont:-) Skrev tidigare ett inlägg om ren mat vid kolik och det var det bästa beslutet jag gjort. Under några veckor har jag sett fantastiska resultat på lillprinsens välmående och jag har lärt mig en hel del om vad jag stoppar i mig och vad som är bra för min kropp. Amningen och bröstmjölken störs inte av detta, tvärtom, jag stoppar i mig näringsrik och nyttig mat. Vad man menar med ren kost är lite varierande men grunden är enkel, färska och obehandlade livsmedel som är fria från tillsatser.

Efter 1 månad med en välmående lillprins har jag vågat testa lite frukt och majs och det har fungerat bra. Jag kommer att testa fler grönsaker och lite kryddor, men avvakta med gasbildande som lök, vitlök, bönor, broccoli. Vi kommer att introducera gluten efter lillprinsen fyllt tre månader för att testa om det blir någon reaktion. Mjölkprodukter kommer vi att vänta med till han fyllt 6 månader, vi vet redan nu att han är överkänslig mot proteinet och har inte bråttom med att utsätta hans kropp och tarmar för det.

Jag kan inte säga att ren kost fungerar vid kolik men har man en liten som visar tecken på mycket magont så tycker jag absolut att det är värt att prova, om man kan tänka sig att äta rent! Hade vi inte gjort egna efterforskningar så hade lillprinsen fortfarande haft magont och jag hade proppat i honom en massa miniform. Kan inte säga det med säkerhet såklart men jag är övertygad om att rena råvaror utan tillsatser är en bra start för en liten nyfödd:-) Perfekt att pröva när man ska komma underfund med vad man inte tål i sin kost. Bara att introducera en sak i taget och se vad man reagerar dåligt på-

Det är inte heller särskilt svårt att laga en god middag utan en massa tillsatser:

Gjorde köttfärsbiffar på färs, salt, peppar, ägg, persilja och timjan. Gjorde en skysås på skyn och redde med potatismjöl, Till hade jag kokt potatis och sallad. Enkelt och jättegott!

Rårivna morötter fräst i olja, lite kryddor och äggula är ett annat gott mellanmålstips.

Härom dagen gjorde jag stek som kokat med morot och färska kryddor och kokt potatis:-)

Finns mycket gott att laga som är enkelt!:-)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lidl Singer Overlock billig prisvärd eller dålig?

Bygga in ovanmarkpool, Bestway Power Steel

Sy babymössa mönster